کدام چشم ایرانی هرمس صهیونیستی را رسوا کرد+تصویر

کدام چشم ایرانی هرمس صهیونیستی را رسوا کرد+تصویر

طی سال های اخیر نیروهای مسلح کشورمان به طیف گسترده ای از مدرن ترین رادارهای زمینی دست پیدا کرده اند که می توانند انواع پرنده های پنهانکار را تا حد پهپادهای کوچک شناسایی و رهگیری کنند که شکار "هرمس" صهیونیستی یکی از مهمترین موفقیت های این رادارها بوده است.

 
به گزارش صدخبر ؛خبر انهدام یک پهپاد متجاوز اسرائیلی پیش از ورود به مناطق مهم هسته ای نطنز در هفته جاری به یکی از مهمترین اخبار رسانه های جهان تبدیل شد. 

این ماجرا طبیعتاً ابعاد مختلفی دارد اما آنچه مهم است اجرای کامل فرایند کشف، شناسایی، ردگیری، رهگیری، درگیری و بررسی آسیب به هدف بوده است که توسط یگان های پدافندی کشور شامل شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و آتشبارهای موشکی سپاه مستقر در منطقه درگیری به اجراء درآمده است.

لازم به ذکر است پنهانکاری راداری از راه های مختلفی حاصل می شود که مهترین آنها شکل ظاهری جسم و جنس مواد مورد استفاده است. به علاوه، نوع رادار مورد استفاده در وسیله (هواپیما یا کشتی) که تعیین کننده میزان و الگوی انتشار امواج راداری و در نتیجه میزان قابل ردگیری بودن این امواج توسط طرف مقابل است، پنهانکاری ارتباطی شامل انتشارات مخابراتی و نیز کاهش تابش های حرارتی جسم از موارد مهم دیگر برای پنهانکاری کلی یک وسیله نظامی هستند.

هر چند در تصاویر به نمایش درآمده از پهپاد ساقط شده اثری از الگوهای طراحی پنهانکارانه دیده نمی شود که اغلب هم تأثیر نامطلوبی در ویژگی های آیرودینامیکی دارند، اما استفاده از مواد جاذب امواج راداری، رنگ ها و پوشش های جاذب انرژی امواج و نیز استفاده از پوشش های کاهنده تابش حرارتی در اطراف موتور وسیله در پهپاد منهدم شده اعلام شده است.
 
کدام چشم ایرانی هرمس صهیونیستی را رسوا کرد +عکس (آماده) نمایه دارد 

پهپاد منهدم شده رژیم صهیونیستی در ایران


با توجه به اینکه گردش تاریخی طراحان رادار به سمت استفاده از طول موج های کوتاه (فرکانس بسیار بالا) پس از جنگ جهانی دوم و برای استفاده از مزیت های این طول موج ها در تشخیص دقیق موقعیت اهداف به امری فراگیر تبدیل شد طراحان هواپیماهای پنهانکار نیز به دنبال موادی برای جذب و کاستن از انرژی امواج برخوردی به بدنه هواپیما برآمدند.

 

در نتیجه هواپیماهای پنهانکار راداری که برای اولین بار در آمریکا توسعه یافتند از مواد مرکب و رنگ های جاذب این دسته از طول موج ها بهره می برند.

 


پس از این مرحله در کشورهای مقابل آمریکا برای خنثی کردن اثر مواد جاذب امواج رادار استفاده از رادارهایی با طول موج بلند (فرکانس کم) نظیر باندهای HF/VHF/UHF اما در ترکیب با فناوری های نوین در فرستنده های حالت جامد و پردازش دیجیتال مورد توجه قرار گرفت که به دلیل ناتوانی مواد مذکور در جذب این باندهای فرکانسی نتایج مطلوبی نیز به ارمغان آورد.


هر چند این رادارها به دلیل ماهیت امواج مورد استفاده دارای دقت بالایی نیستند اما امروزه به نقطه قوتی برای کشف موقعیت کلی هواپیماهای پنهانکار راداری تبدیل شده اند. پس از باندهای فرکانسی فوق، محدوده های فرکانسی باند L و S و در رادارها مورد استفاده قرار دارند که این دو باند نیز از توان مناسبی برای کشف اهداف پنهانکار راداری برخوردار هستند.

البته برای کمرنگ کردن مزیت شکل ظاهری هواپیماهای پنهانکار در منحرف کردن امواج رادار به سمت هایی غیر از گیرنده نیز راهکارهایی وجود دارد از جمله استفاده از رادارهایی با چند گیرنده در نقاط مختلف و نیز استفاده از رادارهای غیرفعال یا Passive.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : شنبه 8 شهريور 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: